Ny postdoc - portræt

Minhui Chen vender tilbage til QGG i en 1-årig postdoc stilling

Hvad er dit forskningsområde, og hvad skal du lave her?

Mit forskningsområde er populationsgenetik. Jeg har været ph.d.-studerende ved QGG og forsvarede min afhandling i november sidste år. Mit ph.d.-projekt fokuserede primært på sporing af selektionssignaturer i grise og kvægs genomer. Husdyr har været genstand for både naturlig og kunstig selektion. Disse former for selektion påvirker mønstrene for genomisk variation, såsom allele frekvenser og haplotypestrukturer, det vil sige de såkaldte selektionssignaturer. Mine studier sporede selektionsignaturer i husdyrs genomer med henblik på at afdække gener og varianter relaterede til økonomiske egenskaber.

Mit nye projekt fortsætter i denne retning. Hypotesen er, at integrationen af selektionssignaturer og populationsstrukturer med genomisk kortlægning og genomisk selektion vil gøre det muligt for os at forbedre avlsprocessen.

Fortæl os lidt om dig selv, din familie og hvor du kommer fra. Hvorfor valgte du at komme til Danmark og arbejde ved QGG?

Jeg er kommet hertil sammen med min kone. Vi er begge fra Kina. Som jeg nævnte ovenfor, så har jeg været ph.d.-studerende ved QGG i 20 måneder. Jeg kan lide arbejdsmiljøet her, og jeg vil gerne fortsætte mine undersøgelser.