Nyt studie undersøger rygnings indvirkning på det mentale helbred

En nylig undersøgelse, udført af professor Doug Speed fra Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), i samarbejde med Lloyd Balbuena og Evyn Peters fra University of Saskatchewan (Canada), har undersøgt forholdet mellem rygning og psykiske lidelser. Undersøgelsen bekræfter, at der er en stærk sammenhæng.

Figuren viser fordelingen af alder for rygestart blandt personer i UK Biobank. Det er bemærkelsesværdigt, at de fleste mennesker, der begynder at ryge, begynder før de fylder 20. Derimod diagnosticeres de fleste psykiske lidelser meget senere i livet. Denne tidsmæssige information kan bruges til bedre at forstå sammenhængen mellem rygning og psykiske lidelser.

Der er en stærk associering mellem rygning og psykiske lidelser. For eksempel er det blevet observeret, at personer, der ryger, har henholdsvis to og fire gange større risiko for at få depression og skizofreni sammenlignet med dem, der ikke ryger. Imidlertid har vi stadig en dårlig forståelse af årsagerne til denne observerede sammenhæng; for eksempel er det usikkert, om observationen skyldes, at rygning direkte øger en persons risiko for at udvikle en psykisk lidelse, eller om det skyldes, at udviklingen af ​​en psykisk lidelse gør, at en person er mere tilbøjelig til at begynde at ryge.

Forskerne brugte en "begivenhedshistorieramme", da denne metode har to vigtige fordele. For det første tager den højde for tidsmæssige forskelle mellem rygning og mental sundhed (Eksempelvis begynder de fleste mennesker, der begynder at ryge, før de fylder 20 år, hvorimod psykiske lidelser typisk diagnosticeres mellem 30 og 60 år). For det andet tillader begivenhedshistorierammen det faktum, at både rygning og psykiske lidelser har en væsentlig genetisk komponent (der er gener, der påvirker, om et individ sandsynligvis vil begynde at ryge, og på samme måde gener, der påvirker, hvor sandsynligt det er, at de udvikler lidelser som f.eks. som depression og skizofreni).

Forskerholdet analyserede data fra UK Biobank, en befolkningsdatabase, der indeholder genotypisk og fænotypisk information fra 500.000 individer. Deres analyser identificerede en stærk årsagssammenhæng mellem rygning og psykiske lidelser. Specifikt vurderede de, at når en person begynder at ryge, stiger vedkommendes risiko for at udvikle depression, bipolar lidelse eller depression med 250 %, men hvis personen efterfølgende holder op med at ryge, reduceres risikoen til kun 50 % højere end dem, der aldrig har røget.

'- Det er velkendt, at rygning har en negativ indvirkning på folks helbred', forklarer Doug Speed og fortsætter: '- Jeg tror dog, at mange mennesker ville blive overraskede over at finde ud af, at farerne ved rygning relaterer sig til mental sundhed såvel som til fysisk sundhed. Vores undersøgelse kvantificerer ikke kun fordelene for samfundet ved at afskrække folk fra at begynde at ryge, men også ved at tilskynde nuværende rygere til at holde op.'

Alle undersøgelsens detaljer kan findes i publikationen her: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/acps.13601

Kontaktperson: Professor Doug Speed, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning