Innovationsfondens Grand Solutions Pris 2018 går til forskere ved QGG

Ved en stort anlagt begivenhed på Papirøen i København fredag den 26. januar hædrede Innovationsfonden flere topforskere for deres fremragende resultater. Den største pris, Grand Solutions, gik til forskere fra QGG for deres forskning i køers methanudledning og fremavl af mere klimavenlige køer.

Foto: Maiken Kestner

Projektet, der er et mønstereksempel på forskningsresultaters anvendelse i praksis som følge af samarbejde mellem forskere og erhvervet, har fremavlet klimavenlige køer, der udleder færre drivhusgasser. Mere præcist 90.000 tons CO2 om året alene i Danmark.

Ved prisuddelingen fremhævede uddannelse- og forskningsminister Søren Pind projektets innovative nytænkning og understregede, at projektet kommer både miljøet og dansk økonomi til gode.

Nyheden gav genlyd i mediebilledet. Her er en række af de medier, der omtalte projektet og prisen:

Innovationsfondens egen meddelelse

Fyens Stiftstidende

Dagbladet Information

Kristeligt Dagblad

Jyllands-Posten

TV Midt/Vest

TV Midt/Vest, med videoindslag med Peter Løvendahl og Jan Lassen

Danmarks Radio (DR.dk) med videoindslag med Peter Løvendahl

Danmarks Radio, TV-Avisen 26. januar (fra 18'16'')

The Local - Danish news in English

BBC Radio 30. januar (fra 48'40'')