Gen-Gen (G×G) og Genotype-Miljø interaktioner (G×E) i hvede

PhD forsvar, mandag 28. november 2022. Miguel Angel Raffo

Under sine studier forskede Miguel Angel Raffo i metoder til at udnytte gen-gen (G × G) og genotype-miljø interaktioner (G × E) i hvedeavl. Regnskab med ikke-additive genetiske effekter (dvs. G × G) og G × E er relevant, da det kan forbedre kultivarudviklingen i form af større genetisk gevinst og bidrage til en bedre tilpasning af sorter til produktionsmiljøerne. De foreslåede metoder blev undersøgt ved hjælp af en kommerciel hvedeavlspopulation.

De opnåede forskningsresultater af denne undersøgelse kan være værdifulde input til hvedeavl og bidrage til forståelsen og udnyttelsen af interaktioner i avlsprogrammer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Quantitative Genetics and Genomics (QGG), Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet, Danmark.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 28 november 2022 kl 10:00

Sted: Auditoriet, AIAS, 1630, Høegh-Guldbergs Gade 6B, 8000 Aarhus

Afhandlingens titelGen-gen (G × G) og genotype-miljø interaktioner (G × E) i hvede

Kontaktinfo: Miguel Angel Raffo, e-mail: mraffo@qgg.au.dk, tlf.: +45 52 63 28 92

Bedømmelsesudvalg:

Professor Morten Lillermo, Norwegian University of Life Sciences (NMBU), Norge

Professor Fred van Eeuwijk, Wageningen University & Research (WUR), Holland

Professor Doug Speed (forperson), Center for Quantitative Genetics and Genomics (QGG), Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder: Professor Just Jensen, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder: Dr. Pernille Merete Sarup, Nordic Seed A/S, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS). Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.