Forbedret prædiktion ved krydsning af kvægracer gennem vurdering af allelernes oprindelse

Ph.d.-forsvar, mandag 5. december 2022. Ana Claudia Guillenea Golovanevsky

I løbet af sine ph.d.-studier har Ana Golovanevsky undersøgt, hvorledes det er muligt at forudsige den genetiske gevinst ved krydsning af kvægracer, når der tages højde for, at denne kan variere fra dyr til dyr, afhængigt af, hvilke gener dyret har arvet fra hvilken race. Den anvendte statistiske model giver ikke alene mulighed for at evaluere kandidaterne, som udvælges til krydsningen, men også at inddrage krydsningens fænotyper i analysen. Ana Golovanevskys analyser er baseret på anvendelse af såvel empiriske som simulerede data.

De nye forskningsresultater viser potentialet for at opnå præcise genetiske gevinster hos krydsede dyr, uafhængigt af krydsningsplanens kompleksitet. Desuden opnåede Ana Golovanevsky lovende resultater ved anvendelse af modellen til identifikation af gener, som forbindes med interessante træk på tværs af forskellige racer.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Mandag den 5. december 2022 kl. 10:00
Sted: Building 1422, Richard Mortensen Stuen, Fredrik Nielsens Vej 2, 8000 Aarhus C.

Ph.d.-forsvaret gennemføres endvidere online. Et link til ph.d.-forsvaret kan rekvireres ved at sende en e-mail til Louise Fischer Koue: lfkoue@qgg.au.dk.
Afhandlingens titel: Genomic prediction and QTL mapping in multi-breed and crossbred cattle populations considering breed origin of the alleles
Kontaktinfo: Ana Claudia Guillenea Golovanevsky, e-mail: ana.guillenea@qgg.au.dk, tlf.: +45 91 87 54 87

Bedømmelsesudvalg:
Research Professor Ismo Strandén, Luke, Natural Resources Institute Finland, Finland
Associate Professor Noelia Ibáñez Escriche, Institute for Animal Science and Technology, Universitat Politècnica de València, Spanien
Professor Just Jensen (forperson), Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet

Hovedvejleder:
Professor Mogens Sandø Lund, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet

Medvejleder:
Lektor Emre Karaman, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.