Charlotte Damsgård Robertsen: Forbedring af udbytte og maltkvalitet i vinterbyg

Ph.d.-forsvar, onsdag den 7. oktober 2020. Charlotte Damsgård Robertsen.

Charlotte Damsgård Robertsen

I løbet af sit erhvervs-ph.d.-projekt har Charlotte Damsgård Robertsen studeret brugen af afstamning og genetiske markører til at øge effektiviteten i forædling for udbytte og maltkvalitet i vinterbyg. I hendes analyser har hun kombineret brugen af simulerede og empiriske data fra forædlingsprogrammet ved Sejet Planteforædling I/S. Hun har opnået lovende resultater med henblik på at implementere genomisk assisteret selektion i de tidlige forsøgs stadier under anvendelse af en kombination af afstamning og genetiske markører på populationer, hvor ikke alle linjer er genotypede.

På maltkvalitet har hun udført genomiske associationsstudier der identificerede genetiske markører knyttet til fem forskellige maltkvalitetsegenskaber. Resultatet er et sæt af markører der maksimerede den forklarede fænotypiske varians på tværs af egenskaberne, og som allerede er taget i brug i forædlingsprogrammet.

Erhvervs-ph.d, studiet blev gennemført ved Sejet Planteforædling I/S og Center for Quantitative Genetics and Genomics (QGG), Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Onsdag den. 7. oktober 2020 kl. 9.00
Sted: Bygning 8814, lokale 3075, Auditorium Foulum, Blichers Allé 20, Tjele. Forsvaret afholdes ligeledes online. For at modtage et link til begivenheden, send venligst en e-mail til Louise Fischer Koue: lfkoue@qgg.au.dk
Afhandlingens titel: Genomic Selection for yield and malting quality in winter barley
Kontaktinfo: Charlotte Damsgård Robertsen, e-mail: cdr@sejet.dk, tlf.: +45 23395768
Bedømmelsesudvalg:
Dr. Luke Ramsay, James Hutton Institute, Invergowrie, Storbritannien
Dr. Henri Heuven, Genetwister Technologies, Wageningen, Holland
Professor dr Just Jensen (formand), Center for Quantitative Genetics and Genomics, Aarhus Universitet
Hovedvejleder:
Professor Luc Janss, Center for Quantitative Genetics and Genomics, Aarhus Universitet
Rasmus Lund Hjortshøj, Sejet Planteforædling I/S
Medvejleder:
Lene Krusell, Sejet Plant Planteforædling I/S
Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.

Pga. situationen med coronavirus vil afhandlingen ikke ligge til gennemsyn på ph.d.-administrationens kontorer. I stedet kan interesserede rette henvendelse via følgende e-mailadresse: gradschool.tech@au.dk for at få en digital kopi af ph.d.-afhandlingen. Bemærk, at i særlige tilfælde kan det være nødvendigt at indgå individuel aftale om gennemsyn af ph.d.-afhandlingen.