Bjarke Grove Poulsen: Bedre avl for so-overlevelse med produktionsdata og nye statistiske modeller

Ph.d.-forsvar, onsdag den 28. september 2022. Bjarke Grove Poulsen

Under sit ph.d.-studium, har Bjarke Grove Poulsen undersøgt hvorvidt avl for so-overlevelse kan forbedres vha. en ny datakilde og nye statistiske modeller. So-overlevelse er udfordrende at forbedre med avl på grund af datamangel og at det er en kompleks egenskab at analysere. Til gengæld er der teoretiske løsninger til hver af udfordringerne. Disse løsninger blev sammenlignet med de eksisterende prædiktionsprocedurer for at afgøre om de kan fremme avl for so-overlevelse.

Resultaterne fra studiet viser at avl for so-overlevelse kan forbedres med et nyt datagrundlag og nye statistiske modeller. Derudover har resultaterne også bidraget til forståelsen af avl for so-overlevelse, binære egenskaber, og for egenskaber som måles på krydsningsdyr.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: den 28. september 2022 kl. 10:00.
Sted: Bygning 1420, Mødelokale 2, AU Konferencecenter, Fredrik Nielsens vej, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Prediction of breeding values for survival of commercial sows
Kontaktinfo: e-mail: bgp@lf.dk, tel.: +45 31 56 53 30

Bedømmelsesudvalg:

Pieter Knap, PIC, USA

Mario Calus, Animal Breeding and Genomics, Wageningen, Holland

Goutam Sahana (chair), Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Ole F. Christensen, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejledere:

Tage Ostersen, Avl & Genetik, Landbrug og Fødevarer, Danmark

Bjarne Nielsen, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet, Danmark

Mark Henryon, Avl & Genetik, Landbrug og Fødevarer, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.

Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.