Avl af spiselige insekter af høj kvalitet ved hjælp af genetik

Ph.d.-forsvar, torsdag den 25. januar 2024, Laura Skrubbeltrang Hansen

I løbet af sit ph.d.-studium har Laura Skrubbeltrang Hansen forsket i brugen af genetik til at optimere produktionen af insekter til foder og føde. Insektprotein er et bæredygtigt alternativ til andre animalske proteiner og kan ydermere anvendes som husdyrfoder og dermed reducere klimabelastningen fra landbruget. Laura Skrubbeltrang Hansen har undersøgt hvordan genetiske selektionsmetoder, hvis brug historisk har medført succesfuld optimering af mere traditionelle husdyrarter samt afgrøder, kan udvikles og implementeres i insektproduktionen. Hun har forsket i potentialet for genetisk optimering i kommercielle insektarter og udviklet protokoller som kan muliggøre etableringen af en succesfuld avlspraksis for insekter.
De opnåede forskningsresultater bidrager til fremskridt indenfor det forholdsvis nye forskningsområde selektiv avl af insekter og bringer os et skridt tættere på en bæredygtig og langtidsholdbar foder- og fødevareproduktion.

Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: torsdag den 25. januar 2024 kl. 09:00.
Sted: Bygning 1630, AIAS Auditoriet, Aarhus Universitet, Høegh-Guldbergs Gade 6B, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Selective Breeding in Insects for Food and Feed
Kontaktinfo: Laura Skrubbeltrang Hansen, e-mail: lsh@qgg.au.dk, tlf.: +45 26256795

Bedømmelsesudvalg:
Principal Scientist Dr. Antti Kause, Natural Resources Institute Finland (LUKE), Finland.

Professor Henk Bovenhuis, Department of Animal Sciences, Animal Breeding and Genomics, Wageningen University and Research, The Netherlands

Professor Luc Janss (forperson), Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Seniorforsker Goutam Sahana, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Aarhus Universitet, Danmark

Seniorforsker Hanne Marie Nielsen, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG), Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Professor Torsten Nygård Kristensen, Institut for Kemi og Biovidenskab, Aalborg Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk

Forsvaret er offentligt.
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS), Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.