Avl af islandsk kvæg ved brug af genomiske metoder

Ph.d.-forsvar, tirsdag den 1. november 2022. Egill Gautason.

I løbet af sit ph.d.-studium har Egill Gautason forsket i avl af Islandsk Kvæg. Egill Gautason undersøgte Islandsk Kvægs slægtskab med andre kvægracer og indavl i Islandsk Kvæg, han vurderede fordele ved brug af genomiske metoder for selektion (kaldet genomisk selektion) og sammenlignede metoder til styring af indavl i avlsprogrammet.

De opnåede forskningsresultater viser, at Islandsk Kvæg er mest beslægtet med nordiske traditionelle racer, og at der er fordele ved genomisk selektion. Forskningen identificerede også effektive metoder til styring af indavl i avlsprogrammet. Avlsprogrammet for Islandsk Kvæg bruger allerede resultaterne til at implementere genomisk selektion.
Ph.d.-studiet er gennemført ved Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Faculty of Technical Sciences, Aarhus Universitet.

Dette resumé er udarbejdet af den ph.d.-studerende.

Tid: Tirsdag den 1. November 2022 kl. 10:00
Sted: Bygning 1630-32, Auditorium 1632.201, Aarhus Institute of Advanced Studies, Høegh-Guldbergs Gade 6B, Aarhus Universitet, 8000 Aarhus C.
Afhandlingens titel: Genomic selection and inbreeding management in a small dairy cattle population
Kontaktinfo: Egill Gautason, e-mail: egill.gautason@gmail.com, tlf.: +45 60167796

Bedømmelsesudvalg:

Professor Erling Strandberg, Department of Animal Breeding and Genetics, Swedish University of Agricultural Sciences, Sverige

Dr. Ernst Tholen, Institute of Animal Breeding Science, University of Bonn, Tyskland

Professor Doug Speed (forperson), Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet, Danmark

Hovedvejleder:
Seniorforsker Goutam Sahana, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning, Aarhus Universitet, Danmark

Medvejleder:
Professor Bernt Guldbrandtsen, Institut for Veterinær- og Husdyrvidenskab, Københavns Universitet, Danmark

Forsker Anna Schönherz, Institut for Husdyr- og Veterinærvidenskab, Aarhus Universitet, Danmark

Sprog: Ph.d.-afhandlingen forsvares på engelsk.

Forsvaret er offentligt.
Afhandlingen ligger til gennemsyn hos Graduate School of Technical Sciences (GSTS)
Jens Baggesens Vej 53, bygning 5221, 8200 Aarhus N.