Ny effektiv service til forudsigelse af maltkvaliteten i byg

• Bevillingsgiver: Innovationsfonden
  • AU Projektleder: Professor Just Jensen, Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning
  • Samarbejdspartner: Nordic Seed (www.nordicseed.com) og iNANO ved Aarhus Universitet
  • Projektperiode: 01.10.2014 - 01.10.2018
  • Bevilling: 2.534.080 DKK

Projektbeskrivelse:

Projektet er støttet af en bevilling fra Innovationsfonden Danmark. Målet er at muliggøre forudsigelse af bygs maltkvalitet og at forudsige bygsorters ydeevne under forskellige miljøbetingelser. Maltkvaliteten er meget afhængig af miljøbetingelser som klima og jordbund. Derfor vil udviklingen af metoder, der kan finde frem til nye bygsorter, som har høj ydeevne under forskellige miljøbetingelser, være yderst gavnlig. Projektet er et samarbejde mellem Nordic Seed, QGG og iNANO ved Aarhus Universitet. Målet vil blive nået ved at udvikle matematiske modeller baseret på genomisk og metabolisk information. Disse modeller vil blive brugt til at forudsige maltkvaliteten i nye, kommende bygsorter. De tre samarbejdspartnere bidrager hver med sin særlige ekspertise: Nordic Seed bidrager med et avanceret molekylært laboratorium, højtudviklet viden indenfor genomisk kornavl og årlige markforsøg af høj kvalitet. iNANO bidrager med en på verdensplan enestående, integreret instrumenteringsfacilitet med avanceret udstyr til strukturel og biofysisk bestemmelse af biomolekyler, sammen med syntesefaciliteter indenfor organisk kemi og proteinkemi. QGG bidrager med ekspertise i metoder indenfor kvantitativ genetik og modellering i kommercielle avlsprogrammer.