Er insekter fremtidens foder og fødevarer?

Med en stigende verdensbefolkningstilvækst, klimaændringer og økonomisk ustabilitet leder forskere og landbrugsindustrien efter nye måder og løsninger til at brødføde mennesker og husdyr. Konferencen 'Insects for the Green Economy: Sustainable Food Systems and Livelihoods in Africa' udforskede muligheder og udfordringer.

Foto: Javan Odhiambo
P.h.d.-studerende Sarah Nawoya modtager prisen for bedste studenterpræsentation (Foto: Javan Odhiambo)

Ifølge hjemmesiden Our World in Data forventes det meste af verdens befolkningstilvækst i det næste århundrede at komme fra Afrika og Asien. Ved udgangen af ​​det 21. århundrede forventes verdens befolkning at nå op på næsten 11 milliarder mennesker. Hvordan vi skal brødføde så mange mennesker, er en stor udfordring for vores fødevaresystemer, når vi også ser ind i klimaændringerne. Det indebærer ikke kun alternative fødekilder til mennesker, men også til de husdyr, der forsyner os med kød og mejeriprodukter. Det er ikke længere et spørgsmål, om spiselige insekter kan transformere vores fødesystemer, men hvordan.

Insekter vinder indpas som et nyt husdyr i vores globale fødevaresystemer, og potentialet for at udnytte insekter i en bæredygtig praksis er enormt, og det sker allerede. Fra små grundejeres baghaver i Afrika til store, industrielle insektfabrikker.

Konferencepræsentationerne udforskede en bred vifte af den nyeste forskning og de innovationer, som driver insektsektoren fremad. Konferencen gav et omfattende overblik over insekters potentiale til at øge fødevare- og ernæringssikkerheden, fremme den miljømæssige bæredygtighed og fremme økonomisk vækst. Oplæggene spændte fra forståelse af relevante arters biologi og økologi til udforskning af produktionssystemer, anvendelser i fødevare- og non-food-sektorer og de sociale og økonomiske sammenhænge omkring insektudnyttelse.

Flere forskere fra Center for Kvantitativ Genetik og Genomforskning (QGG) deltog i konferencen med mundtlige præsentationer og postere, der beskrev de talrige insektprojekter, QGG deltager i eller er leder af. Ph.d.-studerende Sarah Nawoya fra QGG blev præmieret for bedste studenterpræsentation af en undersøgelse med titlen Computer-vision based prediction of body traits and larval sex in black soldier fly. Et bemærkelsesværdigt aspekt af undersøgelsen er den banebrydende indsats for at kunne forudsige sorte soldaterfluelarvers køn ved hjælp af computer vision og deep learning-teknikker.

Medlem af styregruppen, tenure track adjunkt Grum Gebreyesus fra QGG, var en af ​​hovedtalerne på konferencen. I sin præsentation gav han en status fra FLYGene-projektet og udsigterne til at implementere selektiv avl for sort soldaterflue i Kenya og Uganda.

-"Konferencen blev en bragende succes," siger Grum Gebreyesus. "Den samlede forskere, praktikere og statslige agenturer i en kollaborativ udforskning af den afgørende rolle, insektproduktion spiller for at fremme grøn og bæredygtig økonomisk vækst i Afrika og andre regioner."

-"Det var meget tydeligt, at overfloden af ​​engagerede præsentationer, indsigtsfulde paneldiskussioner og informative udstillinger i løbet af to dage beviste, at der gøres betydelige fremskridt i forskningen og den overordnede udvikling af insekter som en løsning på fødevare- og foderudfordringerne, ” slutter han.

---

Vært for konferencen var the African Institute for Capacity Development (AICAD) ved Jomo Kenyatta Universitetet for Landbrug og Teknologi (JKUAT), Nairobi, Kenya.

QGG var medarrangør af konferencen.

Book of Abstracts from the Insects for the Green Economy Conference.